Koldflydepres sparer svejsningen

Motoraksel til mobil hydraulik

Denne case omhandler en motoraksel, som bliver bruget til mobilhydraulik. 
Det afgørende når bevægende motordele til hydrauliske systemer skal fremstilles er stor styrke, da emnerne konstant udsættes for høj belastning. Derudover er snævre tolerancer afgørende, da selv små ujævnheder på emnet, vil kunne øge slitagen og i værste fald ødelægge motoren som akslen anvendes i.     

Processen 
Emnet fremstilles i 2 koldflydeoperationer. Disse 2 operationer former emnet med hhv. en fortanding og et bundhul. Det at der anvendes en koldflydeoperation giver samtidig højere styrke og muliggør at emnet kan udformes med meget snævre tolerancer. 
Emnet fremstilles i sort stål med en speciel stållegering, som gør materialet hårdere, stærkere og velegnet til hydrauliske systemer. 

Snævre tolerancer og materiale besparelse
Emnet blev tidligere fremstillet i 2 dele, der efterfølgende blev svejset sammen. Ved at bruge denne bearbejdningsform, kunne man ikke opnår lige så snævre tolerancer, som man kan i dag, hvor emnet koldflydepresses ud af ét stykke. Derudover giver det en højere styrke at undgå svejsninger. Flere virksomheder formgiver typisk transmissionsenheder som denne, på drejebænke eller CNC maskiner. Ulempen ved disse bearbejdningsformer er dog, at de er spåntagende, hvilket er behæftet med materiale spild. Ved at koldflydepresse emnerne, fremkommer der ingen materiale spild, hvilket gør emnet billigere at producere.  Læs mere og koldflydepres her