Case: Motoraksel til mobil hydraulik

Denne case omhandler en motoraksel, som bliver bruget til mobilhydraulik. 

Det afgørende når bevægende motordele til hydrauliske systemer skal fremstilles er stor styrke, da emnerne konstant udsættes for høj belastning.

Derudover er snævre tolerancer afgørende, da selv små ujævnheder på emnet, vil kunne øge slitagen og i værste fald ødelægge den motor akslen anvendes i.

Sådan fremstiller vi motorakslen

Emnet fremstilles i 2 koldflydeoperationer. Disse 2 operationer former emnet med hhv. en fortanding og et bundhul. Anvendelsen af en koldflydeoperation gør samtidig emnet stærkere og muliggør at emnet kan udformes med meget snævre tolerancer.

Emnet fremstilles i sort stål med en speciel stållegering, som gør materialet hårdere, stærkere og velegnet til hydrauliske systemer. 

Snævre tolerancer og materiale besparelse

Emnet blev tidligere fremstillet i 2 dele, der efterfølgende blev svejset sammen. Ved at bruge denne bearbejdningsform, kunne man ikke opnår lige så snævre tolerancer, som man kan i dag, hvor emnet koldflydepresses ud af ét stykke.

Derudover giver den nuværende fremstillingsproces en højere styrke og svejsninger på produktet kan undgås helt. Flere virksomheder formgiver typisk transmissionsenheder som denne, på drejebænke eller CNC maskiner. Ulempen ved disse bearbejdningsformer er dog, at de er spåntagende, hvilket er behæftet med højt materiale spild.

Ved at koldflydepresse emnerne, fremkommer der ingen materiale spild, hvilket gør emnet billigere at producere i høje styktal.

Læs mere og koldflydepres her